Status civitatis to jedno z najważniejszych zagadnień prawa rzymskiego, ze względu na panującą w Starożytnym Rzymie zasadę osobowości prawa. Zakładała ona przeciwnie do współczesnego prawa międzynarodowego, że dana jednostka będzie sądzona według prawa civitas, do której przynależała. Dodatkowo obywatelowi rzymskiemu przysługiwał szereg uprawnień w zakresie prawa publicznego oraz prywatnego. Wolni mieszkańcy starożytnego państwa rzymskiego dzielili się na obywateli rzymskich i nieobywateli, wśród których wyróżniano Latynów oraz cudzoziemców (peregrini)[1]. W swojej pracy poddam charakterystyce wskazane rodzaje status civitatis oraz przedstawię proces rozszerzania obywatelstwa rzymskiego.
Cives
Romani
Status cives Romani oznaczał,
że dana osoba posiada obywatelstwo rzymskie. Można je było nabyć na kilka
sposobów, przy czym najczęściej działo się to poprzez urodzenie z rzymskiego małżeństwa, w którym dwoje małżonków posiadało obywatelstwo rzymskie
(lex Minicia). Innymi możliwościami nabycia obywatelstwa było nadanie, a
także wyzwolenie na podstawie ius civile. Obywatelstwo podlegało utracie
wraz z utratą wolności (capitis deminutio maxima). Działo się to poprzez
sprzedaż w niewolę lub dostania się do niewoli wojennej (istniała możliwość
skorzystania z prawa powrotu). Utrata obywatelstwa możliwa była również bez uraty
wolności (capitis deminutio media) np. poprzez skazania na karę wygnania.
Cives Romani traciła także osoba, która przyjęła inne obywatelstwo lub
została uznana za wroga państwa (hostis rei publicae).
Cives Romani mógł posiadać pełnię praw
publicznych; w ramach tych praw przysługiwało mu ius suffragii –
przywilej dający możliwość uczestnictwa w zgromadzeniach, komicjach, głosowania nad projektem ustaw oraz wybierania
urzędników. Przywilejem było także ius honorum, czyli prawo do ubiegania
się o urzędy wybierane przez zgromadzenia ludowe oraz komicja. Cives Romani
posiadał również prawo do odwołania się od decyzji wyższego urzędnika (ius
provocationis) oraz opcję skorzystania z ochrony procesowej i
wystąpienia z powództwem (ius actionis). Dodatkowo na gruncie prawa
prywatnego obywatelstwo dawało prawo do zawierania związków małżeńskich respektowanych
przez prawo rzymskie (ius conubii), dokonywania czynności prawnych
majątkowych (ius commercii), oraz
możliwości korzystania z prawa spadkowego. Warto również zaznaczyć, że w prawie
prywatnym z obywatelstwa mogła wynikać również patria potestas.[2]
Obywatele rzymscy mogli korzystać z szeregu innych uprawnień takich jak np.
nabywanie żywności w niższej niż rynkowa cenie (ius annonae), czy
mniejsze obciążenia podatkowe.
Z
posiadaniem obywatelstwa rzymskiego wiązały się też obowiązki, z czego
kluczowym była służba wojskowa. Z tej funkcji zwalniano obywatela dopiero po
odbyciu określonej liczby kampanii wojennych. Należy jednak zaznaczyć, że wraz
z utworzeniem armii zawodowej w okresie pryncypatu znaczenie tego obowiązku
znacznie zmalało.
Latynowie
Latynowie to druga z kategorii osób wolnych, którą określano zarówno etnicznych mieszkańców Lacjum oraz innych mieszkańców starożytnego Rzymu. W ramach tej szerokiej grupy wyróżniano Latini prisci, Latini coloniarii oraz Latini Iuniani. Osoby nazywane Latynami „dawnymi” lub „starymi” zamieszkiwali Lacjum i miasta związku latyńskiego. Posiadali oni szereg praw takich jak: ius conubii, ius commercii, testamenti factio. Dodatkowo mogli nabyć obywatelstwo rzymskie poprzez przesiedlenie się do Rzymu. Latynami „kolonialnymi” określano z kolei mieszkańców rzymskich kolonii zakładanych na prawie latyńskim. Nie posiadali oni ius conubii, ani nie mogli skorzystać z prawa dającego obywatelstwo rzymskie wskutek przesiedlenia. Ostatnią z wymienionych grup Latynów stanowili tzw. Latyni „juliańscy”. Status ten nadano w 19 r. po Chr. na mocy Lex Iunia Norbana wyzwoleńcom z wyłączeniem praw spadkowych.[3]
Peregrini
Trzecia z kategorii osób wolnych,
jaką stanowili peregrini, była podzielona na grupę peregrini certae
civitatis oraz peregrini dediticii. Pierwsza z nich składała się z
mieszkańców gmin i państw, które uznały zwierzchność Rzymu w drodze umowy. Zatrzymali
oni swe własne prawo w sferze wewnętrznej, natomiast w aspekcie relacji z
Rzymem obowiązywało prawo ludów (ius gentium). Peregrini dediticii
stanowili natomiast najgorzej usytuowaną grupę wolnych ludzi w starożytnym
Rzymie. Składała się ona cudzoziemców, których włączono w skład państwa
rzymskiego poprzez bezwarunkową kapitulację.
„Pochwała Rzymu” – droga do pełnego nadania obywatelstwa
Podtytuł „Pochwała
Rzymu” nawiązuje do oracji napisanej przez Publiusz Eliusz Arystydes[4],
Greka urodzonego w 117 r. po Chr. w Myzji, która stanowiła wówczas
prowincjonalne miasto państwa rzymskiego. W tej mowie retor porównując Rzym z wcześniejszymi imperiami (Persją, Atenami) stwierdza, że państwo rzymskie
swoją świetność zawdzięcza właśnie unikalnemu sposobowi nadawania obywatelstwa.
Grek podkreślił, że imperium rzymskie w należyty sposób wykorzystało zdolności
poddanych poprzez włączenie w grupę obywateli, czego nie zrobiły inne imperia
tracąc zasoby ludzkie. Zdecydowanie zgadzam się z tezą postawioną przez
Publiusza Eliusza Arystydesa, gdyż dzięki tak realizowanej polityce dotyczącej
obywatelstwa Rzym mógł skutecznie rozwijać swoje imperium.
W
I wieku przed Chr. sprzymierzeńcy stanowili ponad połowę żołnierzy wchodzących w skład armii rzymskiej, lecz odmówiono im przywilejów płynących z posiadania
obywatelstwa rzymskiego. Zabójstwo trybuna ludowego - Marka Liwiusza Druzusa,
który otwarcie postulował, aby rozszerzyć obywatelstwo na rzecz sprzymierzeńców
stało się bezpośrednią przyczyną wybuchu bellum socjale. Wojna zmusiła
Rzym do wydania lex Iulia i lex Plautia Papiria, które ostatecznie nadały obywatelstwo
rzymskie wszystkim mieszkańcom Italii. W wyniku wskazanych ustaw liczba osób
obywateli zwiększyła się ponad dwukrotnie.[5]
Kolejną
zmianę przyniósł edykt cesarza Karakalli, który w 212 r. po Chr. przyznał
obywatelstwo wszystkim wolnym mieszkańcom imperium. Jedynymi kategoriami nie
obywateli, jakie utrzymały się w mocy prawa to Latyni juniańscy i peregrini
dediticii. Warto jednak zaznaczyć, że w momencie jego wydania wiele praw
obywatelskich miało jedynie charakter fasadowy.[6]
Na przykład ius honorum oraz ius suffragii diametralnie straciło
na znaczeniu wraz z odsunięciem od władzy magistratury republikańskiej przez administrację
cesarską pochodzącą z nominacji. Ówczesny historyk Kasjusz Dion w swoim dziele
„Historia Romana” stwierdził, że o wprowadzeniu edyktu zadecydowały
wyłącznie względy fiskalne, a jego działanie było jedynie próbą zwiększenia liczby osób płacących
podatki.
Proces
nadawania obywatelstwa zakończył się w 530 roku za panowania cesarza
Justyniana, kiedy to objęto obywatelstwem wszystkich wolnych mieszkańców
imperium (nadano obywatelstwo Latynom juniańskim oraz peregrinom dediticii).
Podsumowanie
Reasumując,
w swojej pracy starałem się ukazać znaczenie statusu civitatis w starożytnym państwie rzymskim ukazując jego złożoność, która objawiała się
szeregiem przedstawionych kategorii obywatelstwa. Chciałem również podkreślić,
jak ważny wymiar dla Rzymu miał proces nadawania obywatelstwa. Idea ta
pozostawała silna wśród mieszkańców Imperium Rzymskiego w kolejnych wiekach.
Dowodem w tym przypadku może być dzieło „De Civitate Dei” Augustyna z
Hippony, w którym Ojciec Kościoła zestawiając ze sobą państwo Boże i państwo
szatana odwołał się do rzymskiej polityki obywatelstwa. Przykład ten
uwidacznia, jak ważna dla społeczeństwa świata starożytnego była idea
obywatelstwa oparta na prawie rzymskim.
Bibliografia:
Dajczak Wojciech, Giaro Tomasz,
Longchamps de Berier Franciszek, Prawo Rzymskie U podstaw prawa prywatnego,
2018
Kolańczyk Kazimierz, Prawo
Rzymskie, Warszawa, 2007
Rozwadowski Władysław, Prawo
Rzymskie Zarys wykładu z wyborem źródeł,
Poznań 1992
Borkowski, Andrew, and Paul Du Plessis A Textbook on Roman Law. Oxford
2005
Jaczynowska Maria, Dzieje
Imperium Romanum, Warszawa 1995
Behr, Charles , P. Aelius Aristides, The Complete Works, tom 2, Leiden 1981
Bardy Gustave, Święty
Augustyn, człowiek i dzieło. Warszawa: 1955
Kasjusz Dion Kokcejan,
Historia rzymska
Materiały ze stron:
http://wikiprawna.com.pl/index.php?title=CIVITAS_ROMANA
https://brewminate.com/citizenship-in-ancient-rome/
Całą historia związana ze starożytnym Rzymem jest według mnie niezwykle pasjonująca. Każdą nową informację czytam z zainteresowaniem.
OdpowiedzUsuńdziekuje
OdpowiedzUsuń