Przejdź do głównej zawartości

Koronawirus a grypa hiszpanka - czego nauczyła nas pandemia sprzed stu lat?


Zarówno Polska, jak i cały świat zmaga się z realnym zagrożeniem, jakim jest koronawirus COVID-19. Czego o rozwoju i zapobieganiu pandemii nauczył nas wirus, który sto lat temu uśmiercił, według różnych szacunków, od 50 milionów do 100 milionów ludzi? Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tamtych wydarzeń? Oto trzy postulaty, które po analizie przebiegu pandemii z lat 1918/19 są najbardziej istotne w obecnej sytuacji.


Żołnierze z Fort Riley, chorzy na hiszpańską grypę na oddziale szpitalnym w Camp Funston, źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#/media/File:Emergency_hospital_during_Influenza_epidemic,_Camp_Funston,_Kansas_-_NCP_1603.jpg

Po pierwsze, przedstawiaj całą prawdę o zagrożeniu

Pandemia grypy hiszpanki wybuchła w trakcie pierwszej wojny światowej, dlatego władze państw biorących w niej udział za wszelką cenę chciały uniknąć niepokojów społecznych i osłabienia morali walczących żołnierzy. W czerwcu 1918 roku Daily Mail poinformował czytelników, że wirus grypy hiszpanki nie jest gorszy niż przeziębienie i ludzie nie powinni mieć „wielkiego strachu”, ale „zachować radosne spojrzenie na życie”. The Times w podobny prześmiewczy sposób opisywał śmiertelne zagrożenie. Jedynie neutralna w wojnie Hiszpania podawała rzetelne informacje o liczbie chorych i zmarłych, stąd też fałszywie ją określono jako centrum pandemii, a grypie nadano nazwę hiszpanka. Podawanie prawdziwych informacji przez państwa biorące udział w konflikcie mogło znacznie ograniczyć fatalne skutki pandemii, ale propaganda wojenna wzięła w tym przypadku górę.

Po drugie, kontroluj przemieszczanie się ludności

Armie walczące na frontach pierwszej wojny światowej powodowały niezwykle duże ruchy mas ludzkich. Najprawdopodobniej to właśnie amerykańscy żołnierze, którzy po wstąpieniu Stanów Zjednoczonych do wojny przenieśli wirus grypy do Europy. Dodatkowo chorzy często byli odsyłani z linii frontu do swoich domów, co sprzyjało szybkiemu rozprzestrzenianiu się pandemii. Dla przykładu, jak ważna jest izolacja państwa mogą posłużyć dwa wyspiarskie kraje na Pacyfiku. Pierwszy z nich to Nowa Zelandia, gdzie zastosowano odpowiednie środki zapobiegawcze w postaci ograniczenia liczby statków wchodzących i wychodzących z portów – liczba zgonów wyniosła 8573, co daje całkowitą śmiertelność populacji 0,74%. Natomiast, takich ograniczeń zabrakło na wyspie Samoa Zachodnia, gdzie ok. 90% populacji zostało zakażone, a zmarło ponad 20%.


Porada Coromandel Hospital Board (Nowa Zelandia) dla osób cierpiących na grypę, źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#/media/File:Coromandel_Hospital_Board.jpg

Po trzecie, bądź przygotowany na kolejne fale zachorowań

Pandemia grypy hiszpanki pojawiła się w trzech falach zachorowań. Pierwsza z nich przypadła na wiosnę 1918 roku i nie spowodowała wielkich strat ludzkich, stąd też częściowo ją zbagatelizowano. Druga fala zachorowań pojawiła się w sierpniu tego samego roku i to właśnie ona jest odpowiedzialna za większość ofiar grypy. Wówczas wirus zmutował do bardziej śmiercionośnej postaci i uderzył najmocniej w regionach, które nie były dotychczas narażone na pierwszą falę. Ludzie zamieszkujący je nie mieli wykształconej odporności na ten szczep gryp, co spowodowało globalną katastrofę. Pandemia powróciła jeszcze raz, w mniejszym już wymiarze - w okresie zimowym przełomu 1918 i 1919 roku.


P.S.
Od dnia dzisiejszego, aż do wygaśnięcia zagrożenia epidemiologicznego wszystkie prowadzone przeze mnie korepetycje z historii przybierają formę zajęć online, na którą serdecznie zapraszam -> https://historiatomojapasja.blogspot.com/2018/11/korepetycje-od-autora-bloga.html

Bibliografia:
Frederick F. Cartwright, Michael Biddiss: Niewidoczny wróg. Zarazy i historia.
Jerem Brown: Grypa. Sto lat walki
https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/03/four-lessons-the-spanish-flu-can-teach-us-about-coronavirus
https://www.nytimes.com/2020/03/09/health/coronavirus-is-very-different-from-the-spanish-flu-of-1918-heres-how.html

Komentarze

  1. jak zwykle, bardzo profesjonalny artykuł Panie Kamilu!

    OdpowiedzUsuń
  2. Treść godna uwagi, ciekawe spostrzeżenia. Pozdrawiam Panie Kamilu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo cenne wnioski!

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że i koronawirus pozostanie z nami na długo. I nie każdy się uchroni ale trzeba robić wszystko by jak najmniej osób zachorowało. Noszenie masek nie jest bez sensu, rękawiczki i dezynfekcja rąk i wszystkiego czego dotykamy też jest bardzo ważna. Warto zakupić takie klamki https://fam-to.pl/pl/powloka-antybakteryjna/ ze specjalną powłoką ograniczającą namnażanie się wirusów, bakterii. Jedyne takie dostępne obecnie na rynku. Myślę, że sprawdzą się w szpitalach, szkołach ale także w domach prywatnych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Koronawiwrus dalej robi z nami co chce a to już minął rok. Jest to dla mnie przerażające. Może i tu przydadzą się wam ozonatory od https://ozonatory.eu Warto pomyśleć o takim zakupie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie i ciekawie napisane. W ogóle to ja uważam że koronawirus pomału stępuje i dobrze bo ten ostatni rok nie był ciekawy. Bardzo wiele osób chorowało i to ciężko lekarze narażeni. Oby całkiem minęło.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawie napisane. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Podoba mi się bardzo Twój styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dużo nas nauczyła, a za kilkanaście lat wyjdzie jeszcze coś innego.

    OdpowiedzUsuń
  11. Na pewno medycyna poszła bardzo do przodu dzięki pandemiom.

    OdpowiedzUsuń
  12. To ciekawe, jak historia grypy hiszpanki może rzucić światło na obecną sytuację związana z koronawirusem.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Unia Lubelska - przyczyny, przebieg i skutki

1. Przyczyny zawarcia Unii Lubelskiej. a) Wielkie Księstwo Litewskie prowadziło wiele wojen z Księstwem Moskiewskim, ale nie było w stanie samodzielnie przeciwstawić się wrogowi ze wschodu. b) Król Zygmunt August nie posiadł potomka, przez co rosło niebezpieczeństwo wygaśnięcia dynastii Jagiellonów. Władca wówczas zgodził się na zastąpienie unii personalnej, unią realną.  c) Litewska szlachta tzw. bojarzy chcieli uzyskać takie przywileje, jakie posiadała Polska szlachta.  d) Przywódcy ruchu egzekucyjnego, Mikołaj Sienicki i Rafał Leszczyński postulowali o włączenie Wielkiego Księstwa Litewskiego do Korony. e) W XVI wieku Litwa znacznie ,,zbliżyła'' się do Polski. Zmianie uległ ustrój Litewski, odwzorowany został od polskiego.  f) Polska i Litwa potrzebowały silnego sojuszu. Ludność obu krajów rozumiała tą potrzebę, nuncjusz Juliusz Ruggieri pisał ,,Oba narody czują potrzebę ściślejszego związku nie odkryły jeszcze równie dogodnego sposobu połączenia si

Najważniejsze daty z historii Polski i świata - kompendium dla maturzystów

↓  Pobierz w formie PDF  ↓ ->  https://drive.google.com/open?id=1vC5EF-OX6L5GFNNlhZ0gmGL1o3jubf_4 STAROŻYTNOŚĆ 776 p.n.e. – pierwsze igrzyska olimpijskie 753 p.n.e. – założenie Rzymu przez Romulusa i Remusa 509 p.n.e. - 31 p.n.e. - Rzym republiką 508 p.n.e. - reformy Klejstenesa – ukształtowanie demokracji ateńskiej 490 p.n.e. – bitwa pod Maratonem 480 p.n.e. – bitwa pod Termopilami 480 p.n.e. – bitwa pod Salaminą 338 p.ne – bitwa pod Cheroneą – Filip II (ojciec Aleksandra Wielkiego) podbija Grecję 264 – 241 p.n.e. - I wojna punicka – Sycylia 218 – 201 p.n.e. - II wojna punicka – Hannibal 149 – 146 p.n.e. - III wojna punicka – zburzenie Kartaginy 73 – 71 p.n.e. - powstanie Spartakusa 44 p.n.e. – zabicie Juliusza Cezara 381 -   uznanie chrześcijaństwa przez Teodozjusza za religie panującą 395 – podział przez Teodozjusza Rzymu na część Wschodnią i Zachodnią ŚREDNIOWIECZE Świat: 476 – upadek zachodniego cesarstwa rzymskiego oraz koniec s

Zjednoczenie Włoch i Niemiec - porównanie

                                                Napoleońskie preludium             Wojny napoleońskie doprowadziły do wielu przeobrażeń na mapie Europy. W 1802 w miejsce Republiki Cisalpińskiej powstała Republika Włoska z Napoleonem Bonaparte jako prezydentem państwa. Trzy lata później z ziem włoskich zostaje utworzone Królestwo Włoch – również pod rządami cesarza francuzów. Koronę Króla Neapolu przyjął Józef – starszy brat Napoleona Bonaparte, a później trafiła ona do Joachima Murata. Działania te rodziły pierwsze idee zjednoczenia wśród Włochów, lecz przez większość społeczeństwa samo Królestwo Włoch było uważane za lżejszą formę francuskiej okupacji.             Napoleon Bonaparte zmienił również sytuację na ziemiach niemieckich. 26 grudnia 1805 roku po klęsce III koalicji antyfrancuskiej pod Austerlitz (2 grudnia 1805 roku) podpisano pokój w Preszburgu. Na jego mocy Franciszek II Habsburg stracił tytuł Świętego Cesarza Rzymskiego. Miało to ważne znaczenie symboliczne. 12 sierpn